By Brian Huffling
https://brianhuffling.com/2022/09/06/ufos-aliens-and-christianity/
Dr. Huffling is Associate Professor of Philosophy and Theology at Southern Evangelical Seminary and Bible College.
Många människor genom historien och över hela världen har påstått sig ha sett UFO:n och till och med haft upplevelser med vad som normalt beskrivs som utomjordingar. Jag har alltid haft ett intresse för UFO:n, men med släppet av tre Navy-videor och dokumentären “Unidentified” blev jag mer intresserad. Det är förmodligen säkert att säga att de flesta tycker att diskussioner om UFO:n och utomjordingar är galna; dock har bevisen för sådana fenomen växt till den grad att existensen av UFO:n är utom tvivel. Den här artikeln kommer att titta på en kort historia om UFO:n, fokusera främst på USA, några av de påståenden som människor har gjort, en granskning av framträdande teorier om vad som pågår och en övergripande bedömning.
En mycket kort historia om Ufologi (främst i USA)
Det är populärt att börja modern ufologi (studien av allt som rör UFO:n) med Kenneth Arnolds observation av 9 objekt som flög, enligt honom, med en hastighet på cirka 1700 mph vid Mt. Ranier, WA i juni 1947. Detta var dock inte början av UFO-observationer, även i USA. Det fanns en massiv våg av observationer (en våg av observationer kallas en “flap”) runt om i landet i slutet av 1890-talet av “luftskepp.” Vidare har rapporterad UFO-aktivitet (inklusive påstådda abductioner) pågått i årtusenden. (Se “Wonders in the Sky: Unexplained Aerial Objects from Antiquity to Modern Times” av Jacques Vallée och Chris Aubeck för en bra historia om ufologi. Se även Vallées “Passport to Magonia: From Folklore to Flying Saucers” för en förklaring av hur det moderna UFO-fenomenet är mycket likt religion och folktro från det förflutna.)
Ungefär en månad efter Arnolds observation var den berömda Roswell-incidenten där åtminstone ett UFO påstås ha kraschat nära Roswell, NM. Flygvapnet sa först att det var en “disk” men bara några timmar senare sa de att det var en väderballong. År 1994 publicerade Flygvapnet “The Roswell Report: Case Closed” där de rapporterade att det som faktiskt föll var en ballong relaterad till det hemliga projektet kallat “Project Mogul”, vilket var ett sätt att spionera på Sovjetunionens användning av atomvapen. (“The Roswell Legacy: The Untold Story of the First Military Officer at the 1947 Crash Site” hävdar att det som föll i Roswell var ett verkligt UFO med utomjordingar och berättas av sonen till underrättelseofficeren som var där och påstås ha tagit med sig några rester hem för att visa sin familj. “UFO Crash at Roswell: The Genesis of a Modern Myth” är en bedömning från en icke-troende.)
Många UFO-observationer det året ledde till att det nybildade Flygvapnet (grundat i september 1947) startade en serie särskilda projekt för att studera frågan. Det första var “Project Sign” 1947, följt av “Project Grudge” 1949 och sedan det berömda “Project Blue Book” 1952, som varade fram till början av 1970 (det meddelades att det stängdes i december ’69). Kapten Edward Ruppelts “The Report on Unidentified Flying Objects”, som ledde “Project Grudge” och “Blue Book” från 1951-1953, är obligatorisk läsning för alla som är intresserade av UFO:s historia, särskilt i förhållande till Flygvapnet, liksom “The UFO Experience” av Flygvapnets astronomikonsult J. Allen Hynek.
Det var en “flap” 1952 över Washington D.C. som ledde till att CIA blev intresserat. I januari 1953 höll de ett möte tillsammans med Flygvapnet, inofficiellt kallat “Robertson-panelen”. Det konstaterade officiellt att UFO:s inte var en fråga om nationell säkerhet, men det är omtvistat om Flygvapnet verkligen gav dem de bra filerna att granska. Många andra observationer ägde rum på 50- och 60-talen, inklusive det välkända fallet vid Malmstrom Air Force Base (AFB) där UFO:n sågs över de kärnvapenbärande ICBM-missilanläggningarna när 20 ICBM:er gick offline. För den versionen från en ögonvittne som tjänstgjorde som officer i missilsilon, se “Faded Giant.”
I slutet av 1960-talet gav regeringen University of Colorado ett stipendium för att oberoende undersöka UFO:s. Det leddes av Edward Condon och är informellt känt som “Condon-kommittén”. Det är väl känt att ha varit partiskt mot UFO:n från början, åtminstone enligt ledaren, och det rekommenderade att “Blue Book” skulle läggas ner, vilket det också blev.
Observationer fortsatte under 70- och 80-talen över hela världen. Piloter i Iran jagade en UFO och en i Peru sköt mot en. Allt utan resultat. (Det rapporteras av Ruppelt att en amerikansk flygvapenpilot sköt mot en 1952.) Ett av de mest kända fallen var händelsen som ägde rum vid RAF Bentwaters och Woodbridge i Storbritannien i december 1980. Flera säkerhetspoliser och andra, inklusive dåvarande biträdande baschefen, överstelöjtnant Halt, såg UFO:n. En påstår sig till och med ha rört vid det. Detta har varit ett av de mest intressanta och kontroversiella fallen någonsin. För en bra källa om detta, som skrivits av ögonvittnen, se “Encounter in Rendlesham Forest: The Inside Story of the World’s Best-Documented UFO Incident.”
År 2004 inleddes en ny era med de nu berömda och tidigare nämnda Navy-videorna. I augusti 2020 startade militären en “Unidentified Aerial Phenomena Task Force” (UAPTF). I juni 2021 tillhandahöll Director of National Security en “Preliminär bedömning” till kongressen. Den fastslog att UFO:n (eller som militären nu kallar dem, UAP:er) är verkliga och i 144 fall oförklarliga. I juli 2022 vittnade toppmedlemmar i underrättelsetjänsten inför kongressen för första gången på över 50 år och bekräftade också existensen av UFO:n och bekräftade att det som visas på Navy-videorna fortfarande är oförklarligt. Regeringen har aldrig påstått att de är av utomjordiskt ursprung. Det är allmänt känt att regeringen tar UFO:n på allvar, även om de (enligt uppgift) inte tror att de är utomjordingar.
För en utmärkt, men mycket detaljerad, historia om UFO:n i USA (från någon som håller fast vid utomjordisk syn) se Richard Dolans 2-delade “UFOs and the National Security State.” För en mindre detaljerad men bra berättelse från en skeptikers synvinkel, se Curtis Peebles “Watch the Skies!” För en fascinerande och viktig översikt över UFO:n i förhållande till militären, se Leslie Keans “UFOs: Generals, Pilots and Government Officials Go on the Record.” För en utmärkt historisk källa i allmänhet, se Jerome Clarks “The UFO Encyclopedia.”
UFO:s karaktär
Även om de flesta av ovanstående är observationer av föremål som flyger omkring, svävar eller landat finns det många typer av observationer eller UFO-händelser. Hynek gav den ursprungliga klassificeringen för UFO-observationer och den klassificeringen uppdaterades till följande:
Dagsljusdisks: UFO:s som ses på dagen
Nattliga ljus: UFO:s som ses på natten
Radar-visual: Föremål som ses på radar
Nära möten av första graden (CE-1): Mötanden på cirka 500 fot
Nära möten av andra graden (CE-2): Mötanden som lämnar någon form av fysiska effekter, som märken i marken, träd eller påverkan på fordon
Nära möten av tredje graden (CE-3): Innehavare av UFO:s ses
Nära möten av fjärde graden (CE-4): Kontakt som t.ex. abduction
Nära möten av femte graden (CE-5): Individen drabbas av någon form av skada
Säkerligen är en av de mest fascinerande aspekterna med UFO:n de påstådda “alien abductionerna.” Även om många, om inte de flesta, tror att sådana abductioner (och även observationer i allmänhet) bara upplevs av “galna” människor, krävs det inte mycket forskning för att upptäcka att mycket sansade och respekterade människor upplever inte bara observationer av UFO:n utan också det som vanligtvis kategoriseras som “alien abductioner.” Sådana fenomen har pågått i hundratals år (igen, se “Wonders in the Sky” och “Passport to Magonia”).
Teorier om UFO:n och utomjordingar Den skeptiska eller jordbundna synen
Jag kommer att sammanföra den skeptiska synen med den jordbundna synen eftersom de båda kan hållas samtidigt. Det vill säga, vissa kan vara skeptiska till UFO:n i bemärkelsen att de är utomjordiska samtidigt som de argumenterar för en jordbunden förklaring. Faktum är att cirka 95% av påstådda observationer kan förklaras med naturliga medel, som astronomiska fenomen, väder, enkla missförstånd och liknande. Många är helt enkelt skeptiska till UFO-rapporter i allmänhet av den här anledningen.
Vissa har försökt förklara UFO:n som helt enkelt hemlig teknologi som ägs av USA eller andra nationer. Det är faktiskt så att det finns avancerade teknologiska system som orsakar UFO-rapporter, och Flygvapnet har faktiskt utnyttjat att människor tror att de är UFO:n för att ge skydd åt sin egen teknologi. Richard Doty är ett känt (ökänt?) exempel på någon som har erkänt att detta har hänt.
Det är emellertid svårt att acceptera att det fanns flygplan på 1940-talet som kunde färdas med hastigheter och utföra luftmanövrar som inte ens kan dupliceras idag. De underrättelsespecialister som vittnade inför kongressen noterade att vi inte har några bevis för att sådan teknologi ägs vare sig av USA eller andra nationer. Detta har lett vissa till en annan teori.
Den utomjordiska hypotesen (ETH)
Otvekligen den mest populära synen (förutom den skeptiska synen, som inte längre kan accepteras) är den som hävdar att utomjordingar ligger bakom “flygande tefat.” För förespråkare av den här synen, se Dolans verk ovan, liksom Keans. Argumentet bakom denna syn är att om UFO:n inte förklaras av jordiska medel och eftersom de uppenbarligen är intelligenta och verkar interagera med människor, måste de vara utomjordiska till sin natur. Det verkar vara en rationell ståndpunkt, men det finns problem med den.
Ett problem är interstellär resa. Eftersom jag inte är astronom eller kvalificerad att navigera i den här debatten kommer jag att låta Hugh Ross, en tidigare astronom från Cal Tech, argumentera för detta i hans “Lights in the Sky and Little Green Men” (skriven tillsammans med Ken Samples och Mark Clark). Jag är medveten om att det finns astronomer som hävdar att sådan resa är möjlig, men Ross framför ganska övertygande argument emot det. Kort sagt argumenterar Ross för att avståndet är för stort och skulle kräva flergenerationers resa, även från några av de närmaste systemen. Det skulle också kräva en otrolig mängd energi för att resa så långt och snabbt. Vidare, som Ross noterar, är rymden inte tom. Att färdas i de krävda hastigheterna skulle förstöra ett rymdskepp om de ens träffade någon av de minsta rymdskräpen.
Jacques Vallée är troligen dagens ledande ufolog och har arbetat med Hynek generellt och i sina kontakter med flygvapnet i synnerhet. Vallée är unikt utbildad för sitt arbete med sin bakgrund inom astronomi och datorinformationssystem. Han har den ovanliga färdigheten att kunna organisera UFO-data och har forskat om dem i decennier. I den sista boken i hans berömda trilogi, “Revelations: Alien Contact and Human Deception,” lägger han till som bilaga ett papper som han presenterade vid en akademisk konferens emot ETH. Han erbjuder 5 argument mot denna syn. Sådana argument inkluderar det underliga faktumet att det finns tusentals om inte miljontals UFO-händelser där aliens sägs besöka jorden och ta prover av saker som jord. Detta är starka bevis emot den skeptiska synen, men han hävdar att det också är bevis emot ETH eftersom det inte finns någon logisk förklaring till varför aliens skulle behöva göra så många besök och ta prover. Vidare är de rapporterade sätten som aliens sägs experimentera på människor ännu mer rudimentära än vår egen teknologi. Ett annat problem är det verkar vara omöjligt för slumpmässig evolution att producera flera arter som har samma grundläggande mänskliga anatomi med förmågan att se och höra som vi gör. Han argumenterar, som naturalist, att förvänta sig att flera arter ska uppstå genom slumpmässig chans med så liknande strukturer är i princip noll (naturligtvis ändras detta om man håller fast vid teism, eftersom det skulle tillåta Gud att skapa så många liknande arter som han vill). Men Vallées huvudargument emot ETH är att det inte tar hänsyn till ufologins historia och den uppenbara kopplingen till religion och folktro. Enligt honom är utomjordisk syn helt enkelt inte tillräckligt konstig.
Ett annat problem med ETH är det faktum att UFO:n gör saker som verkar bryta mot fysikens lagar. Till exempel flyger de med extremt höga hastigheter som inte kan matchas av jordiska flygplan, gör rätvinkliga och 180-graders vändningar utan att sakta ner, är transmedium, vilket innebär att de kan flyga genom rymden, luften och vattnet utan att påverkas, dyker upp från ingenstans och försvinner omedelbart, kan ändra form och storlek och tycks vara oförstörbara för att bli träffade av kulor. (Se “Lights in the Sky” för en bra diskussion om detta.) Även abduktionfenomenet visar problem med att vara fysiskt eftersom “aliens” rapporteras gå genom väggar och ta sina offer genom väggar och fysiska föremål. Hynek argumenterar faktiskt för en mer fysisk (inte exakt psykologisk) syn i “The Edge of Reality,” där han har en fascinerande diskussion med Vallée om ämnet fysikalitet. För Hynek är UFO:n grundläggande sett icke-fysiska men kan orsaka fysiska effekter, mycket liknande poltergeistfenomen. Vidare finns det rapporter om att människor blir bortförda medan de blir iakttagna av andra personer i rummet, vilket indikerar att något icke-fysiskt pågår.
Interdimensionell hypotes
Vallées föredragna syn är vad han kallar den interdimensionella hypotesen. Vallée anser att UFO:n är i grunden fysiska, men kan röra sig genom olika tidsrymdsdimensioner. Även om han inte använder det interstellära argumentet emot ETH (såvitt jag vet), skulle den här synen lindra det problemet. De påstådda överträdelserna av fysiken förklaras tydligen på detta sätt, som att föremålen dyker upp och försvinner från och till ingenting och att de kan ändra sin form. Det stämmer bättre överens med fenomenets historia, enligt Vallée, och förklarar bättre abduktionsproblemet. Istället för “aliens” som försöker göra experiment på människor, hävdar han att dessa varelser i grunden försöker kontrollera vår världsbild. En annan aspekt som förklaras är hur UFO:n verkar överträffa vår egen teknologi tillräckligt mycket för att vara oförklarliga. (Även “Lights in the Sky” hanterar detta.) Innan flygplan var de luftskepp. Sedan flygande tefat, osv.
Fördelarna med Vallées syn är de bra argumenten emot ETH, de historiska punkterna och kopplingen till religion. Det verkar dock vara något ad hoc eftersom sådana dimensioner uppenbarligen är omdebatterade. Även om Ross medger att mer än 10 dimensioner behövs för att förklara verkligheten, påpekar han att enligt Einsteins relativitetsteori kan en person inte helt enkelt hoppa mellan olika dimensioner. Om detta är sant skulle Vallées syn vara, för att använda Ross ord, “irrelevant” eftersom det skulle vara omöjligt.
Den andliga eller extradimensionella synen
En populär uppfattning bland kristna är att medan UFO:n är verkliga, är de inte fysiska utomjordingar från en annan planet. Istället anses de vara demoniska andar som försöker lura människor och leda dem bort från sanningen i evangeliet. Ross kallar detta för den extradimensionella synen. Under lång tid undrade jag varför demoner skulle vilja få människor att tro att de är utomjordingar. Sedan upptäckte jag två skäl. För det första, som Vallée argumenterar, oavsett vad dessa saker är, försöker de uppenbarligen kontrollera människors trosystem. Ja, det är en ganska bra anledning för Guds fiender att vilja framstå som utomjordingar. En annan och relaterad anledning är att mycket av UFO-fenomenet är direkt och explicit anti-kristet – inte bara anti-religiöst: anti-kristet. Många av “läror” från dessa varelser är specifikt emot Jesu Kristi gudom och undervisningen och sanningarna i evangeliet. Vissa av deras läror hävdar att Jesus själv var en utomjording och att han återupplivades av utomjordingar. Det finns faktiskt många UFO-kultister.
Vallée har själv skrivit en bok om detta ämne: “Budbärare av bedrägeri”. “Ljus på himlen” behandlar också den här aspekten av fenomenet, liksom Ron Rhodes bok “Sanningen om UFO:n och utomjordingar: En kristen bedömning”. En direktör för en välkänd civil UFO-utredningsgrupp, Mutual UFO Network (MUFON), Joe Jordan och hans medförfattare Jason Dezember behandlar den demoniska synen i sin bok “Genomborrning av kosmiska slöjan: Du ska inte vara rädd om natten”. Deras titel är mycket lämplig, för “utomjordiska” möten sägs vara mycket skrämmande. Jordan, liksom andra MUFON-direktörer, har noterat att “utomjordiskt bortförande” upplevelser upphör när den som upplever det ropar på Jesu namn. Jordan har hundratals sådana exempel. (Se hans webbplats här.) Gary Bates har skrivit om den demoniska kopplingen i sin bok “Alien Intrusion”.
Dörren till fenomenet sägs öppnas av den som sysslar med det ockulta eller new age-rörelsen. Ofta kan en sådan koppling hittas hos de personer som direkt är involverade i upplevelserna, och när dörren till det ockulta stängs, upphör upplevelserna. Vad sägs om barn? Det finns berättelser om barn som har upplevelser av bortförande också. Men när personer som Jordan undersöker saken finner de ofta att en förälder eller annan familjemedlem har kopplingar till det ockulta. Men så är det inte alltid fallet.
Slutsats och viktighet
Utredningen om vad UFO:n och utomjordingarna är handlar inte om deduktion. Med andra ord kommer det inte att bevisas bortom all rimlig tvivel under detta liv. Istället är det, ordvits avsiktligt, en abduktiv utredning. Det vill säga, sanningen om fenomenet kommer troligen att vara det som bäst förklarar data, nämligen det som har den största förklarande kraften (hur väl data förklaras) och förklarande omfattning (hur mycket av data som förklaras), och som är mindre ad hoc (uppfunnet utan bevis). Jag håller med Vallée om att ETH (utomjordisk hypotes) inte har den största förklarande kraften eller omfattningen. Den verkar inte riktigt förklara historien, de fysiska problemen eller de anti-kristna temana. Data förklaras väl med den demoniska synen. En sådan syn svarar på de materiella problemen eftersom UFO:n/utomjordingarna inte är fysiska i naturen, men kan, som Hynek föreslår, orsaka fysiska effekter. Detta förklarar också de anti-kristna läror som är allmänt förekommande i fenomenet.
Förutom att UFO-fenomenet är intressant är det också viktigt. Mer än bara ett möjligt hot mot nationell säkerhet finns det en existentiell fara. Om den demoniska synen är korrekt, då pågår det verkligen en kosmisk och andlig strid om våra hela trosystem, och därmed våra själar. Statistiskt sett, med tanke på antalet observationer och upplevelser, har många människor som går till kristna kyrkor haft en upplevelse (även om det kan argumenteras för att om människor i kyrkan inte sysslar med det ockulta och new age så kommer de inte att ha så många dörrar öppna).
Ofta vänder sig människor till new age, ockulta eller på annat sätt anti-kristna källor antingen för svar på sina frågor, lockade av sin egen nyfikenhet om det övernaturliga, eller helt enkelt lockade av vår kultur som driver det på oss. (En utmärkt källa om detta, särskilt när det gäller barn, är Marcia Montenegros “Förtrollad: Dagens barns paranormala förförelse.”) Kyrkor och även apologetiska ministerier behöver ägna mer tid åt farorna med även till synes harmlösa handlingar som leker med det övernaturliga och andra farliga områden, såsom new age-rörelsen. En utmärkt minister som gör just detta är Montenegros “Kristna svar på new age.” Reasons to Believe (grundad av Hugh Ross), Reasoning from the Scriptures Ministries med Ron Rhodes, Southern Evangelical Seminary och naturligtvis Jordans ministerium är också aktiva inom detta område.
UFO-ämnet är intressant. Jag håller med Vallée, Hynek och Ross om att den utomjordiska synen inte gör det bästa jobbet med att förklara data. Med tanke på det andliga väsendet hos UFO:n och särskilt “utomjordingar” finns det starka argument för att en sådan aktivitet verkligen är demonisk i naturen. Om det är så att det övernaturliga, ockulta och new age är dörrar till en sådan aktivitet är det nödvändigt att kristna förstår detta och att det tydligt undervisas om i våra kyrkor och hem. Bibeln ger flera uppmaningar att undvika involvering i sådan aktivitet. Tyvärr blir kristna och kyrkor lätt dragna med i kulturens ström istället för att stå fast i tron. Detta är verkligen en viktig fråga som förtjänar uppmärksamhet både i kyrkan och i andra ministerier som lär ut sanningen och viktigheten av tron.