Senapskornet och surdegen
Predikan Elvor Ohlin
Parousia Mission
27/10-2024
Matt 13:31 Han framställde också en annan liknelse för dem: “Himmelriket [Guds rike] är likt ett senapskorn, som en man tar och sår i sin åker. 32 Det är minst av alla frön, men när det har växt upp är det störst bland alla köksväxter och blir som ett träd, så att himlens fåglar kommer och bygger bo i grenarna.” 33 Ännu en liknelse framställde han för dem: “Himmelriket är likt en surdeg, som en kvinna tar och blandar in i tre mått mjöl, till dess alltsammans blir syrat.”
Jesus beskriver först och främst kraften i evangeliet. Ett pyttelitet frö växer och blir stort som ett träd (1-2 mm i diameter). Lite surdeg i en jättedeg (för minst 100 pers) …syrar hela degen”.
Rom 1:16 Jag skäms inte för evangelium. Det är en Guds kraft som frälser var och en som tror, först juden och sedan greken.
Guds verk kan ingen hindra eller stoppa. Evangeliet sprids över hela världen. Vi börjar med den delen. Guds kraft är där så länge vi är vända till honom. Johannes döparen beredde vägen för Messias, Jesus:
Matt 3:1 Vid den tiden trädde Johannes Döparen fram och predikade i Judeens öken 2 och sade: “Omvänd [metanoeo] er, ty himmelriket är nära.” [Johannes syftade på Messias framträdande] 3 Om honom heter det hos profeten Jesaja: En röst ropar i öknen: Bana väg för Herren, gör stigarna raka för honom! 4 Johannes bar kläder av kamelhår och hade ett läderbälte om livet, och hans mat var gräshoppor och vildhonung. [Johannes var en förebild på många sätt men inte med hans diet (hm).] 5 Jerusalem och hela Judeen och hela landet kring Jordan kom ut till honom, 6 och de bekände [exomologeo] sina synder och döptes av honom i floden Jordan. 7 Men när han såg att många fariseer och sadduceer kom för att bli döpta av honom, sade han till dem: “Ni huggormsyngel (djävulens barn), vem har fått er att tro att ni kan fly undan den kommande vredesdomen? [Grek. orge – inte vedermödan (grek. thlipsis), som många felaktigt läser 1Tess 1:10, utan den yttersta domen, både där och här.] 8 Bär då sådan frukt som hör till omvändelsen.
Omvändelse – ”Omvänd er!”
Det grekiska ordet är metanoeo och betyder sinnesändring, att ändra inställning till Gud, om Gud, om sig själv och om synd. (Det vanliga är människor säger att de är goda, inte syndare). Att vända om betyder att den som är bortvänd från Gud, vänder sig (180 grader) till Gud.
”De bekände sina synder”
Exomologeo (grekiska) betyder bekänna, erkänna till fullo, att hålla med Gud och sitt samvete och att tala enligt det. (Jag har syndat, jag är en syndare som behöver Guds förlåtelse). Gud tar alltid första initiativet och gör omvändelsen möjlig.
Apg 5:31 Honom (Jesus) har Gud med sin högra hand upphöjt som hövding och frälsare, för att ge omvändelse och syndernas förlåtelse åt Israel.
Det jag har fått lära mig på ett särskilt sätt de senaste åren är Guds enorma kärlek och omsorg till en enskild människa och Guds tålamod med den människan.
Vi har en kamp att utkämpa. Därför ska vi inte ge upp, hur omöjligt det än ser ut.
Ps 126:1 En vallfartssång. När HERREN gjorde slut på Sions fångenskap, då var vi som drömmande. [Du har bett och bett och samtalat, vittnat… i åratal utan synlig förändring …men plötsligt börjar något hända. Du kan knappt tro att det är sant! Människor vänder om och börjar vända sig till Jesus.] 2 Då fylldes vår mun med skratt och vår tunga med jubel. Då sade man bland hednafolken: “HERREN har gjort stora ting med dem.” [Förändringen blir synlig och andra kan se att något har hänt.] 3 Ja, HERREN har gjort stora ting med oss, och vi är glada. 4 HERRE, låt våra fångar komma åter liksom strömmarna i Negev. [När det regnar i Negev-öknen på vintern, bildas floder som rusar ner genom öknen. Marken kan inte ta in vattnet. Vägen måste stängas av. Det är bilden som psalmisten använder: Herre fräls och befria många fler! Låt dem komma i strömmar till dig!] 5 De som sår med tårar skall skörda med jubel. 6 Gråtande går de ut och bär sitt utsäde [sitt dyrbara utsäde (grek) – evangeliet]. Med jubel [jublande] kommer de åter och bär sina kärvar. [Gud gottgör i överflöd för lidande som ingick.]
Guds Ande bearbetar, påverkar, mjukar upp hjärtats hårda mark och evangeliets frö som såddes fick fäste, börjar slå rot… och växa. Något sker i det fördolda… ”Gud gav växten”. (1Kor 3:6). Gud gav växten!
En del går snabbt framåt. Andra med myrsteg. Men det viktigaste är att de är vända till Jesus och vill tillhöra honom, om tron så är som ett litet senapskorn.
Luk 17:5 Då sade apostlarna till Herren: “Ge oss mer tro.” 6 Herren svarade: “Om ni har tro som ett senapskorn, skall ni kunna säga till det här mullbärsfikonträdet: Dra upp dig med rötterna och sätt ner dig i havet! Och det skulle lyda er. [Ett mullbärsfikonträd har extremt starka rötter. I verserna före talar Jesus om förlåtelse. Att förlåta den som ångrar sig om och om igen, även om det sker 7 ggr om dagen. Liknelsen visar hur svårt det kan vara att förlåta, men bittra rötter kan bli väldigt starka. ”En liten tro på en stor Gud” = En liten men äkta tro… med Guds hjälp och kraft kan vi förlåta och leva i förlåtelse.]
Jes 45:22 Vänd er till mig [Hebr. Se på mig, vänd era ansikten till mig] och bli frälsta, ni jordens alla ändar, ty jag är Gud och det finns ingen annan.
Jak 5:7 Vänta alltså tåligt, bröder, tills Herren kommer. Se, hur jordbrukaren tåligt [makrothumeo] väntar på jordens dyrbara skörd, tills den får höstregn och vårregn. 8 Var också ni tåliga och styrk [sterizo] era hjärtan, ty Herrens ankomst är nära. 9 Klaga inte på varandra, bröder, så blir ni inte dömda. Se, domaren står utanför dörren. 10 Bröder, ta profeterna som talade i Herrens namn till föredömen i att tåligt uthärda lidanden. 11 Vi prisar dem saliga som håller ut. Ni har hört om Jobs uthållighet och sett hur Herren till slut handlade med honom. Herren är rik på kärlek och barmhärtighet.
Makrothumeo betyder tålig, att uthärda något under lång tid. = Ge inte upp! I väntan på en förändring kan mycket lidande ingå. Varför tillåter Gud det här? Den stora frågan som vi kristna kan undra över. Om det gäller orättvis behandling av människor, vet vi att vi måste förlåta men ytterst är det Gud som tillåter..? Varför griper han inte in?
Jeremia var besviken på Gud. Han tyckte att Gud svek för han förstod inte Guds (icke)handlande – att Gud inte grep in. Jeremia uttryckte det han djupast kände:
Jer 15:16 Dina ord kom och jag åt dem, ja, ditt ord blev mitt hjärtas fröjd och glädje, ty jag är uppkallad efter ditt namn, HERRE, härskarornas Gud. 17 Jag har inte suttit tillsammans med gycklare för att roa mig. Därför att din hand var över mig har jag suttit ensam, ty du har uppfyllt mig med harm. 18 Varför skall jag ständigt plågas och varför är mitt sår oläkbart? Det vill ju inte läkas. Du har blivit för mig som en sinande bäck, likt ett vatten som ingen kan lita på.
Han använde samma ord som Job sa om sina vänner.
Job 6:15 Mina bröder är trolösa som bäckar, lika bäckarnas rännilar som snart sinar ut,
Vad svarade Gud Jeremia?
…19 Därför säger HERREN så: Om du vänder om [Jeremia hade vänt Gud ryggen i besvikelse], skall jag låta dig komma tillbaka och du skall få tjäna mig. Om du skiljer det äkta från det oäkta skall du få vara som min mun. Detta folk skall då vända tillbaka till dig, men du skall inte vända tillbaka till dem [De ska lyssna på dig men du skall inte lyssna eller bli som dem. ”Gör upp med besvikelse och anklagelser mot Gud från djupet av ditt hjärta…” Det fanns något som Gud ville komma åt. Jag tror att Guds röst var rakt på sak men också fylld av stor kärlek till Jeremia.]
Gud är större än alla omständigheter som vi inte kan förändra. Det som såg ut att ”nästan ta kål på oss”, kan visa sig vara till vår räddning. Både för oss själva och för andra och sådant kan bara Gud åstadkomma.
Sterizo – “styrk (era hjärtan)” Hur? Var? Vi ska se på grundtexten.
Roten är histemi som betyder att stå fast, vara fast i sinnet, befästa, att vända sig i en speciell riktning. Vilken riktning?
Roten till histemi är stauros som betyder kors.
-vänd till korset.
-vänd till Jesus och bli styrkt av Guds nåd och sanning. Guds kärlek.
Mose satte upp en stång/påle i öknen. Hebreiska nis/nissi [baner, signal] som var förebild på korset. På Guds befallning hängde han en kopparorm på den. Att hängas upp på trä var en förbannelse och dom.
Gal 3:13 Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, när han blev en förbannelse i vårt ställe. [Här uppfylls verkligheten av vad kopparormen betydde] Det står skrivet: Förbannad är var och en som är upphängd på trä. 14 Vi friköptes, för att den välsignelse Abraham fått skulle i Jesus Kristus komma till hedningarna och för att vi genom tron skulle få den utlovade Anden.
4Mos 21:9 Mose gjorde då en kopparorm och satte upp den på en påle [nis]. Om någon blev biten av en orm, fäste han blicken på kopparormen och fick leva. [Fäst dina ögon på Jesus, sjunger vi. De ormbitna (ormen är djävulen) uppmanades att scanna, se intensivt och med respekt.]
Koppar var förebild på dom och rättfärdighet i tabernaklet och templet.
Paradoxen i Jesu ord var uppenbar för judarna. Han talade profetiskt.
Senapskornet:
-ett senapskorn blir aldrig ett träd. Det är totalt onormalt.
-ett träd brukar symbolisera ett världsrike i GT. Exempelvis Assyrien (och Egypten) i Hes 31, Babylonien i Dan 4. Dessa världsriken blev nedhuggna för sitt högmod. De ”räckte upp till himlen”. Vad betyder det? Deras bekännelse var ”vi är gudar”, ”vi är som Gud”. Fåglarna i trädet symboliserade något ont som fördärvar, t o m onda andar. I liknelsen om såningsmannen som Jesus berättar är fåglarna den onde som plockar bort det som är sått av Guds ord.
Surdeg:
Surdeg symboliserade alltid synd, falska läror och hyckleri. Jesus varnade lärjungarna ”för fariseernas och sadduceernas surdeg”. (Matt 16:12). Han förklarade att han menade deras lära och hyckleri. Kvinnan gömde (enligt grundtexten) surdegen i degen, en jättedeg för minst 100 pers. Är det inte så som de flesta villolärorna kommer in i kyrkan? På smygvägar.
Guds tillvägagångssätt är alltid öppenhet och ärlighet i ljuset.
Kvinnan står för den religiösa skökan (Babylon) i Johannes uppenbarelse, som smyger in förödande läror i det äkta evangeliet. Resultatet: ”onda andars läror” (1Tim 4:1).
Surdeg i degen.
Surdeg sprider sig snabbt, verkar i mörkret och blåser upp – en beskrivning på synd. ”En kemisk sönderdelning av en organisk sammansättning” = splittring. Surdeg/falska läror splittrar.
1Kor 5: 6 Ert skryt låter inte bra. Vet ni inte att lite surdeg syrar hela degen? 7 Rensa bort den gamla surdegen för att ni må vara en ny deg, eftersom ni är osyrade. Ty vårt påskalamm Kristus har blivit slaktat. 8 Låt oss därför hålla högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och elakhetens surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade deg. [Det osyrade beskriver det nya livet i Jesus och hans rättfärdighet. Vi har fått förlåtelse för våra synder. Här i Korint skröt man över sin tolerans mot otuktssynd i församlingen, istället för att ta itu med den och rensa ut. Inför Gud är det kärlekslöst både mot Gud och människor.]
”Tre mått mjöl” var samma mått som i spisoffret (3Mos), i nyare översättningar matoffer.
Matoffret betyder också gåva (hebr) och var uttryck för tacksamhet till Gud. Tacksamhet för gemenskapen med honom.
Tretalet kan stå för Fadern, Sonen och den helige Ande och det fina mjölet är evangeliet.
Jesus är det fullkomliga ”osyrade” matoffret: syndfri, rättfärdig och helig.
Joh 4:34 Jesus sade: “Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att fullborda hans verk. [och i Jes 53:11 läser vi att Jesus ”får se och bli tillfreds (mättad) när han förklarar de många rättfärdiga. Jesaja beskriver Jesu ställföreträdande offer/död. Vi kan jämföra med när ”Jesus blev hungrig…” och förbannade fikonträdet för att han inte fann någon frukt, inga fikon på det och trädet vissnade på en gång.]
Förstår vi vad vi läser? Fikonträdet är en symbol för Israel och här syftas på det religiösa ledarskapet. Jesus blir aldrig mättad av religiösa och självrättfärdiga. Men han blir mättad (tillfreds) över varje syndare som omvänder sig till honom och tar emot hans förlåtelse och frälsning och bär Andens frukt, utan att förtjäna det.
3Mos 2:1 När någon vill bära fram ett matoffer [minchah] åt HERREN, skall hans offer bestå av fint mjöl [det finaste mjölet], och han skall hälla olja på det och lägga rökelse ovanpå. [”Tillbedjan (rökelse) i Ande (olja) och sanning (fint mjöl)”, Jesu ord i Joh 4.]
…4 När du vill bära fram ett matoffer av det som bakas i ugn, skall det vara av fint mjöl, osyrade kakor [challah betyder också gåva och ”punkterad”. I roten finns betydelsen ”pierced”, genomborrad] blandade med olja och osyrade tunnkakor smorda med olja. [Smord av DHA. Smörjelsen är Guds närvaro genom den helige Ande uppenbarad i Jesus.]
Under det osyrade brödets högtid Pesach (Påsk) i Israel säljs därför inget bröd i affärerna, bara Matsot, (osyrat) tunnbröd.
…11 Inget matoffer som ni bär fram åt HERREN skall vara syrat, ty varken av surdeg eller honung skall ni bränna något som eldsoffer åt HERREN. [”Jesus var frestad i allt men utan synd”. Prövad i eld, är innebörden av eldsoffer.]
Matoffrets innebörd var gemenskap med Gud, framför allt i bönen.
Ps 141:2 Låt min bön gälla inför dig som ett rökoffer, mina lyfta händer som ett aftonoffer [Ordet är minchah – matoffer. …”Låt min bön gälla …som ett matoffer”].
Vi som har vunnits för Jesus blir mättade av Guds ord och vi ger vidare det vi har fått. Matoffret frambars tillsammans med brännoffer, aldrig ensamt. Därför läser vi:
Ef 5:2 Och lev i kärlek, så som Kristus har älskat oss och utlämnat sig själv för oss som offergåva, ett välluktande offer åt Gud.
Här försvinner tyvärr den egentliga meningen. 1917 års Bibel har tydligare översättning: …till en gåva och ett offer, [= till ett matoffer och ett brännoffer. Därför kan vi ha gemenskap med Gud och mättas av hans goda.]
Vad är det som händer med den stora degen som kvinnan – ”skökan Babylon” – syrar?
Infiltration i det äkta evangeliet …som leder till korruption …kompromisser …avfall.
Vad händer i kristna sammanhang idag?
-Det finns kyrkor som hyrs ut till ockulta evenemang. Inte skulle väl någon få ha en senas i ditt hem? En kyrka är församlingens andliga hem, ett Guds hus.
-Ännu värre de som öppnar för österländsk avgudareligion och mysticism i sin egen verksamhet.
-Baptistiska samfund accepterar barndop, som är en katolsk tradition. Bibliskt troendedop sker alltid efter att man omvänt sig och kommit till tro.
-Många vill acceptera samkönade äktenskap. Artikelrubrik: Ökade krav på samkönade vigslar i Equmeniakyrkan (Verkar pågå överallt).
2 september lades det fram en V-motion: Svenska kyrkan bör bejaka ”polyamori” (månggifte)
Surdeg i degen.
På Sverigebönens Fb-sida har man lagt ut en ”profetia” som talar om ”portaler”, ”portvaktsförebedjare” och ”portvaktsprofeter”, ”Herren vill lyfta upp krigföringsstrategier i Sverige”. Så nu ska ännu fler tjäna pengar på att starta s k ”förbönsskolor”(?).
En kyrka “vill släppa in alla i sitt vardagsrum”.
Jag kan inte låta bli att tänka på kung Hiskia. Han hade upplevt mycket av Gud och förtröstade på Guds hjälp. En bra kung. Hiskia blev dödssjuk och bad i förtvivlan. Gud gjorde ett stort under och botade honom. Han fick 15 år till att leva och han uttryckte orden:
Jes 38:17 Se, det som var så bittert för mig blev till nytta…
Den hedniske Babelskungen skickade sändebud och en gåva till Hiskia när han hörde om miraklet (troligen fanns det också en politisk baktanke). Hiskia blev så smickrad, att han visade hela sitt förrådshus för sändebuden. Skatter, guld och silver, boskap, säd, vin, olja, vapenförråd… allt. Ville Hiskia imponera? Gud sände profeten Jesaja som sa att allt som han hade visat, skulle gå förlorat. “…Ingenting skall bli kvar, säger HERREN.” (Jes 39:6).
Är det människor man vill behaga? Paulus skriver (ledd av Anden) att vi inte kan behaga både Gud och människor:
Gal 1:10 Är det människor jag nu försöker få på min sida – eller Gud? Eller försöker jag ställa mig in hos människor? Om jag fortfarande ville vara människor till lags, skulle jag inte vara Kristi tjänare.
Surdeg i degen. Det stora trädet handlar om falsk religion, världsvälde och makt ”i Guds namn”. Sådana kristna säger med sina ord att de vet bättre än Gud.
Jer 7:22 Ty på den dag då jag förde era fäder ut ur Egyptens land gav jag dem inte någon befallning eller något bud angående brännoffer och slaktoffer. 23 Det bud jag gav dem var detta: “Lyssna till min röst, så skall jag vara er Gud och ni skall vara mitt folk. Vandra i allt på den väg som jag befaller er, så skall det gå er väl.” [Gud vill oss alltid gott, det bästa. Om vi alltid utgick ifrån det, skulle vi inte gå våra egna krokiga vägar – och äta konsekvenserna av vår olydnad.] 24 Men de ville inte höra eller lyssna till mig utan följde sina egna tankar och sitt onda, hårda hjärta och vände ryggen till mig, inte ansiktet.
Grek. apostasia betyder avfall, uppror, separation. Sammansatt av två ord: [apo + histemi]
Apo betyder att gå bort ifrån, separera sig ifrån + histemi kommer från stauros som betyder kors. Betydelsen är alltså att vända sig bort från korset, att vända Gud ryggen. Vad händer då?
Kyrkan blir kraftlös och lättledd av tidsandan, ”ett vasstrå för vinden”.
Jesus varnade för många falska lärare och falska profeter. Se upp för “portvaktsprofeter, portvakts-bönekrigare och allt vad de hittar på. De kommer att blanda in surdeg/falska läror i det äkta rena evangeliet, så att det blir kraftlöst och leder människor ut ur förbundet.
Maktmänniskor kommer att använda och missbruka himmelriket (Guds rike) för att vinna egen upphöjelse och ära och göra riket till en politisk maktfaktor. En religiös-politisk ekumenisk synkretistisk världskyrka med Rom som säte, växer fram. Den vill ha världsherravälde och förföljer oliktänkande(?).
Vi läser om allt som Guds folk i Bibeln fick utstå av hån och förakt, förföljelse och lidande på alla möjliga sätt och som har pågått genom hela historien. Men vi läser också om att Gud uppfyller alla sina löften till varenda en som håller sig till honom, vänd till honom!
Det är lika sant idag och varje dag intill tidens slut.
Ps 33:4 Ty HERRENS ord är rätt, han är trofast i allt han gör.
När vi går Guds väg och håller oss till hans ord (Bibeln) vända till Jesus, får vi kraft och allt vi behöver. Det får vi be om.