Förlåtelse
Predikan Elvor Ohlin
Parousia Mission
24 nov-2024
Ps 86:5 Du, Herre, är god och vill förlåta, du är stor i nåd [KB …kärleksfull omsorg och trofasthet] mot alla som ropar till dig.
Kärnan i Bibeln och i evangeliet är förlåtelse. Den här versen säger att Gud är god – Gud vill förlåta – Gud hör bön.
Förlåta i GT betydde att lyfta av, att bära bort och att ta bort skulden.
I förra mötet här läste vi om tron som ett senapskorn när det gäller att förlåta.
Luk 17:3 Var på er vakt! Om din broder syndar, så tillrättavisa honom, och om han ångrar sig, så förlåt honom. 4 Även om han syndar mot dig sju gånger om dagen och kommer tillbaka till dig sju gånger och säger: Jag ångrar mig, så skall du förlåta honom.” 5 Då sade apostlarna till Herren: “Ge oss mer tro.” 6 Herren svarade: “Om ni har tro som ett senapskorn, skall ni kunna säga till det här mullbärsfikonträdet: Dra upp dig med rötterna och sätt ner dig i havet! Och det skulle lyda er. [En liten men äkta tro är verksam. Den tron bygger på lydnad till Guds ord och får Guds kraft.]
Vi uppmanas av Jesus att först tillrättavisa, inte sopa under mattan. Detsamma säger lagen i GT.
3Mos19:17 Du skall inte hata din broder i ditt hjärta, men du skall tillrättavisa din nästa, så att du inte för hans skull kommer att bära på synd.
Om någon sårar dig om och om igen, menar han (hon) verkligen ”sitt förlåt” då? Det vet bara Gud men vi uppmanas att förlåta ändå. Lärjungarnas reaktion berodde på att de såg på sig själva: ”Ge oss mer tro!” De kanske tänkte att tron måste ”pumpas upp”, som en del felaktigt lär ut. Vi behöver inte vara upptagna med vår tro: äkta tro ser upp till Jesus!
Hebr 12:2 Och låt oss ha blicken fäst vid Jesus, trons upphovsman och fullkomnare…
Jesus ger tro och den Helige Andes hjälp och kraft att förlåta.
Ett val
Att förlåta är alltid ett val. Vi väljer att förlåta, även om känslorna (och tankarna) säger något annat.
Matt 18:21 Då gick Petrus fram och frågade Jesus: “Herre, hur många gånger skall min broder försynda sig mot mig och få min förlåtelse? Upp till sju gånger?” [7 är fullhetens tal – här tyckte nog Petrus att han tog i ordentligt.] 22 Jesus sade till honom: “Jag säger dig: Inte sju gånger utan sjuttio gånger sju.
70 x 7 = 490 ggr uttrycker hur många gånger som helst.
Bitterhet
Oförlåtelse och agg, ovilja och vägran att förlåta, leder till bitterhet. Mullbärsfikonträdet beskrivs ha ett rotsystem med starka rötter som breder ut sig snabbt.
Hebr 12:1 … låt oss då lägga bort allt som tynger, och särskilt synden som (så lätt) snärjer oss så hårt, och löpa uthålligt i det lopp som vi har framför oss. [Synden snärjer hårt. I grundtexten finns betydelsen synden som hindrar och leder till olycka.]
Bitterhet på hebreiska är mar (skrivs med två hebreiska bokstäver: mem + resh). De gammalhebreiska bilderna är vågor/kaos + en människa. “Bitterhet är en människa i kaos“.
Förlåtelse är ett skydd mot bitterhet. Den mänskliga naturen i oss vill ha hämnd men Gud har sagt ”Min är hämnden, jag skall utkräva den”. (Hebr 10:30)
3Mos 19:18 Du skall inte hämnas och inte hysa agg mot någon av ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är HERREN.
Att be om förlåtelse
Matt 5:23 Därför, om du bär fram din gåva till altaret och där kommer ihåg att din broder har något emot dig, 24 så lämna din gåva framför altaret och gå först och försona dig med din broder, och kom sedan och bär fram din gåva. 25 Var angelägen om att göra upp med din motpart när du är med honom på vägen, så att din motpart inte överlämnar dig till domaren och domaren överlämnar dig till fångvaktaren och du blir kastad i fängelse. 26 Amen säger jag dig: Du slipper inte ut därifrån, förrän du har betalat till sista öret.
Den här texten har missförståtts av kristna ibland, som har bett den andre om förlåtelse utan anledning. Vi ska be om förlåtelse om vi är skyldiga till något – inte om vi är illa omtyckta (hatade) utan orsak. Du ber om förlåtelse när du har gjort illa mot någon, vilket är anledningen till att “din motpart har något emot dig”. Domaren är ytterst Gud. Han sätter ingen i “fängelse” utan anledning. Därför ska vi se till att ha allt klart inför Gud idag och varje dag.
Jag har berättat tidigare om det som hände för många år sedan när jag hade kommit tillbaka och överlåtit mitt liv till Jesus. Jag hade en hel del åsikter och agg emot vissa i min hemförsamling. I bönen hör jag plötsligt en tydlig röst i mitt inre: “Men din bitterhet är synd inför mig”. Helt ställd, insåg jag att detta måste jag bekänna och sen förlåta, om jag ville lyda Gud.
Vi behöver inte uppenbarelser för att förlåta, bara att läsa innantill. Men det kan finnas sådant som vi inte är medvetna om och som Guds Ande belyser för att få rena och befria. Han vill visa och hjälpa om det finns agg och “oförlåtelse” inom oss, som vi kanske inte ens är medvetna om.
Vi läser om den största anledningen för oss att förlåta.
Matt 18:23 Därför är himmelriket likt en kung som ville ha redovisning av sina tjänare. [Liknelsen är alltså en beskrivning av Guds rike] 24 När han började granskningen, förde man fram till honom en som var skyldig tio tusen talenter. 25 Eftersom han inte kunde betala, befallde hans herre att han och hans hustru och barn och allt vad han ägde skulle säljas och skulden betalas. 26 Tjänaren föll ner för honom och bad: Ha tålamod med mig, så skall jag betala dig alltsammans. 27 Då förbarmade sig tjänarens herre över honom och gav honom fri och efterskänkte hans skuld. 28 Men när tjänaren kom ut, träffade han en av sina medtjänare, som var skyldig honom hundra denarer. Han tog fast honom och ville strypa honom och sade: Betala, vad du är skyldig! 29 Hans medtjänare föll då ner och bad honom: Ha tålamod med mig, så skall jag betala dig. 30 Men han gick inte med på det utan gick och lät sätta honom i fängelse, tills han hade betalat vad han var skyldig. 31 När hans medtjänare såg vad som hände, blev de mycket upprörda och gick och talade om alltsammans för sin herre. 32 Då kallade hans herre honom till sig och sade: Du onde tjänare! Hela skulden efterskänkte jag dig, därför att du bad mig. 33 Borde inte du också ha förbarmat dig över din medtjänare, liksom jag förbarmade mig över dig? 34 Och i sin vrede överlämnade hans herre honom till fångvaktarna, tills han hade betalt allt vad han var skyldig. 35 Så skall också min himmelske Fader göra med er, om ni inte var och en av hjärtat förlåter [aphiemi] sin broder.” [Lägg märke till ”av hjärtat förlåter”. Inte bara ett ytligt med munnen.]
Job 12:13 Hos Gud finns vishet och makt, hos honom finns råd och förstånd. 14 Se, han river ner och ingen kan bygga upp, han låser in och ingen kan öppna.
(Bibel 1917) …för den han spärrar inne kan ingen upplåta.
Man kan läsa om att på en livstid kunde man tjäna 10 talenter. Den som var rik kunde tjäna 100 talenter och en väldigt rik kunde tjäna 1000 på en livstid. Här var skulden 10 000 talenter – omöjligt att någonsin betala. Tjänaren fick förlåtelse och den enorma skulden efterskänkt men själv ville han inte ge nåd och förlåta en medtjänare för 100 denarer, som var en dagslön, en struntsumma i jämförelse.
Jesus vill att vi ska förstå Guds förlåtelse. Han har förlåtit oss alla våra synder, en skuld som vi aldrig någonsin kan betala. Om vi förlåter 490 ggr är ändå ingenting i jämförelse med vad Gud har förlåtit oss.
Matt 16:26 Och vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen, men förlorar sin själ? Eller vad kan en människa giva till lösen för sin själ? [Om du ägde allt i hela världen kunde du ändå inte köpa frälsning för din själ, med allt du äger. Själen kan inte köpas för pengar.]
Ps 49:7 De litar på sina ägodelar och berömmer sig av sin stora rikedom. 8 Men sin broder kan ingen friköpa, eller ge Gud lösepenning för honom. 9 För dyr är lösen för hans själ och kan ej betalas till evig tid, 10 så att han skulle få leva för alltid och inte se förgängelsen.
Jesus säger också:
Matt 6:15 Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er Fader förlåta era överträdelser.
De grekiska orden för förlåtelse [aphiemi – charizomai – apoluo] betyder:
1) bortbärande (av synd) som om den aldrig hade begåtts.
2) att efterskänka skulden och därmed påföljden, straffet.
3) befrielse från slaveri eller fängelse, benådning
4) att lämna bakom sig, att överge och släppa taget.
Vi läser om Messias:
Jes 61:1 Herrens, HERRENS Ande är över mig, ty HERREN har smort mig till att predika glädjens budskap för de ödmjuka. Han har sänt mig att förbinda dem som har ett förkrossat hjärta, att ropa ut frihet för de fångna och befrielse för de bundna,
1Joh 1:9 Om vi bekänner våra synder [Inte bara en gång utan vi fortsätter att leva i bekännelse och förlåtelse.], är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. 10 Om vi säger att vi inte har syndat, [Om vi säger att vi inte behöver Guds förlåtelse eller att vi behöver förlåta andra] gör vi honom till en lögnare, och hans ord är inte i oss.
2:9 Den som säger sig vara i ljuset och hatar sin broder är ännu kvar i mörkret.
Guds förlåtelse genom Jesus innebär benådning, befrielse, frigivning och frihet. Han ger full förlåtelse och evigt liv till alla som tar emot honom och tror på hans namn. I lagen som Mose fick förmedla från Gud till Israel står det:
3Mos 19:17 Du skall inte hata din broder i ditt hjärta, men du skall tillrättavisa din nästa, så att du inte för hans skull kommer att bära på synd. 18 Du skall inte hämnas och inte hysa agg mot någon av ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är HERREN.
Jesus för oss ett steg längre: han vill att vi förlåter våra ovänner och de som förföljer oss.
Matt 5:43 Ni har hört att det är sagt: Du skall älska din nästa och hata din ovän. 44 Jag säger er: Älska era ovänner och be för dem som förföljer er. 45 Då är ni er himmelske Faders barn. Han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. 46 Ty om ni älskar dem som älskar er, vilken lön får ni för det? Gör inte publikaner det också? [Här är lösningen: Be för dem! Då får vi Guds hjälp att förlåta.]
På Försoningsdagen [Yom Kippur] frambars djuroffer för alla synder och överträdelser. Bland offren skulle judarna föra fram två bockar inför Herren.
3Mos 16:10 Men den bock som lotten bestämmer för att skaffa bort synden skall ställas levande inför HERRENS ansikte, för att försoning skall bringas genom honom. Och sedan skall han sändas i väg ut i öknen för att skaffa bort synden. [Man la sina händer på det oskyldiga offerdjuret, en symbolisk handling som betydde att man la sina synder på djuret. Ett ställföreträdande offer. Härifrån kommer uttrycket ”syndabock”, en oskyldig tar straffet för vad någon annan har gjort.] Djuroffren i GT gav en tillfällig förlåtelse och måste upprepas fram till det enda sanna, perfekta och slutliga offret kom: Messias.
Rom 3:25 Honom har Gud, genom hans blod, ställt fram som en nådastol, att tas emot genom tron. Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom han hade lämnat ostraffade [Grek. paresis – tillfälligt bortbärande (av synd), tillfällig ”förlåtelse”.] de synder som förut hade blivit begångna, 26 under tiden för Guds tålamod. I den tid som nu är ville han visa sin rättfärdighet: att han själv är rättfärdig, när han förklarar den rättfärdig som tror på Jesus.
Synden måste bäras bort, skulden måste sonas och döden måste besegras.
Allt gjorde Jesus.
Hebr 9:26 …Men nu har han trätt fram en gång för alla vid tidernas slut för att genom sitt offer utplåna synden. [Det är grunden till att vi ska förlåta!]
En judisk man var uppväxt med alla de påståenden som de flesta judar är upplärda: ”NT är hedningarnas bok om hedningarnas Gud …den är antisemitisk och förbjuden för judar”.
I bibelläsningen i synagogan brukar rabbinerna hoppa över Jesaja 53 (GT), grundorsaken är att det påminner för mycket om Jesus. Många judar växer upp i tron att Jesus var hedning och katolik. Det är ju så Jesus ofta beskrivs i konsten och många judar har blivit förföljda av katoliker och kristna. Mycket ont har gjorts mot judarna ”i Jesu namn, Kristi namn”.
Den här judiske mannen mådde väldigt dåligt och han började söka sanningen: ”Tänk om Gud ändå hade varit människa så att han kunde förstå oss”. Han fann Messias Jesus och blev frälst tack vare amerikanska bibeltroende kristna. Han upptäckte alla profetior om Jesus i GT och särskilt Jesaja 53. Han upptäckte att NT är en judisk bok. Jesus (Yeshua) var jude, apostlarna var judar. Gud blev människa. Jesus vet hur det är att vara människa. Han förstår!
(Många judar kommer till tro på Jesus enbart genom Jes 53).
Josef i GT är en förebild på Messias.
Han var hatad utan anledning (Joh 15:25), förkastad av sina egna (Joh 1:11).
När Josefs bröder kom till Egypten kände de inte igen Josef.
-han hade egyptiska (hedniska) kläder på sig.
-han talade ett annat språk (fornegyptiska).
-han hade ett annat namn: Safenat-Panea som betyder en som upptäcker gömda saker, ett namn han fick eftersom han hade Guds gåva att tyda profetiska drömmar.
Josef satte bröderna på prov för han ville se om de hade ångrat sin synd men han hade redan förlåtit dem. Senare ”gav han sig till känna” för sina bröder och tack vare Josef överlevde många.
1Mos 41:57 Och från hela världen kom man till Josef i Egypten för att köpa säd, ty hungersnöden var svår i hela världen.
Ser ni parallellen?
”Jesus ger sig till känna” för människor och fler och fler judar känner igen Jesus som Messias.
-han var jude (inte hedning eller katolik /”egyptier”).
-hans modersmål var hebreiska (inte italienska eller engelska/”fornegyptiska”).
-hans namn är Yeshua som betyder frälsning.
Jesus är ”det sanna brödet (säden) från himlen …som ger evigt liv”. (Joh 6:51)
Jesus vill hjälpa oss att förlåta för att vi ska vara fria. Ibland är det en lång och svår process.
”…ni är alla värdelösa läkare” (Job 13:4), sa Job till sina vänner som hade en hel del kunskap men ingen barmhärtighet och lade skuld på den hårt prövade Job.
”Ni är alla bedrövliga tröstare”, säger Job senare (16:2).
Guds vrede var upptänd mot Jobs vänner och de blev skarpt tillrättavisade. Sen uppmanade Gud Job att be för sina vänner.
Job 42:10 Och HERREN gjorde slut på Jobs olycka när denne bad för sina vänner. HERREN gav Job dubbelt upp mot vad han förut hade haft. [Här kom Jobs slutliga tröst och läkedom och upprättelse, när han förlät sina ”vänner” och bad för dem.]
Det händer något när vi lyder Gud och ber för den som har sårat och skadat oss. Jesu seger blir vår seger. Ord, falska anklagelser och förakt hade sårat. Job hade inte syndat men han behövde förlåta sina vänner för att själv få inre läkedom.
Jesus hade redan förlåtit Petrus och bett för Petrus innan han förnekade Jesus.
1Petr 2:22 Han hade inte begått någon synd, och svek fanns inte i hans mun. 23 När han blev smädad, smädade han inte igen, och när han led, hotade han inte, utan överlämnade sin sak åt honom som dömer rättvist. 24 Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade. 25 Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare. [Det handlar om själens helande. Jesus är själens vårdare.]
Att bära på agg är som en inre tagg som skadar. Jag tror också att det är viktigt att vi erkänner för oss själva och inför Gud att vi inte klarar av att förlåta helt på egen hand. Vi behöver Guds hjälp. Ibland låter Gud någon kristen gå igenom svår förföljelse för att bli ett exempel och föredöme för andra att förlåta.
Jag tänker på Corrie tenBoom i Nederländerna som togs till fånga av nazisterna och fördes till koncentrationsläger, för att familjen hade räddat judar. Hon fick se och uppleva fruktansvärda saker och hennes egen älskade syster blev misshandlad och dödad.
CITAT: Efter kriget sände Gud Corrie ten Boom på ett barmhärtighetsuppdrag genom de krigshärjade städerna för att uppmuntra invånarna att välja förlåtelse framför bitterhet. Hon skulle motivera sin publik genom att dela med sig av några av grymheterna hon hade upplevt, och antydde att om hon kunde förlåta sådana fasor, så kunde hennes lyssnare också göra det. En natt när hon talade kände hon omedelbart igen mannen som kom gående i gången som en särskilt grym väktare i ett av koncentrationslägren. Mannen kände dock inte igen henne. När han närmade sig Corrie sa han…
Fraulein, du känner mig inte, men jag var vakt i ett av de lägren. Efter kriget räddade Gud mig. Jag önskar att jag kunde gå tillbaka och ångra dessa år. Jag kan inte, men jag har precis blivit uppmanad av Gud att komma ikväll och fråga dig, vill du förlåta mig?
Sedan sträckte han ut sin hand till henne. Kan du föreställa dig de hemska tankar och minnen som for genom Corries sinne när hon kände igen hans ansikte och sedan ännu värre, hörde hans otroliga vädjan om förlåtelse? Hur kunde hon? Corrie sa att hennes armar frös vid hennes sida och att hon bokstavligen inte kunde röra sig. Återblickarna i hennes sinne som återger grymheterna, hennes systers död, övergreppen.
Och då sade Guds Ande till henne: Corrie, vad har du sagt till alla andra att göra? Som en handling av din vilja, kommer du att välja att förlåta? Corrie fortsatte med att förklara vad som hände sedan… Jag sträckte fram min hand och la den i hans och sa: ‘Du är förlåten. Hon rapporterade senare att i det ögonblicket… Det var som att en damm bröt loss – all bitterhet och förbittring – och Gud satte mig fri. (slut citat)
- Vi ska förlåta för att Gud har förlåtit oss så oändligt mycket mer.
- Jesus sa: ”…ni kommer att bli hatade av alla folk för mitt namns skull. Och då skall många komma på fall, och de skall förråda varandra och hata varandra. Jesus talade om att kärleken kommer att kallna hos de flesta. Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst. (Matt 24:9-10, 13)
- Vi ska hjälpa varandra att välja förlåtelse med Guds hjälp, så att vi är fria och håller ut till slutet. Om du känner att är något “som skaver” inom dig, ta ditt beslut nu och välj att bekänna och be Jesus om hjälp att förlåta.